Jag köper Autoliv
Publicerad: 2011-04-20 16:12ANALYS: Autoliv, med vd Jan Carlson, går från klarhet till klarhet. Varken skenande råvarupriser eller jordbävningskatastrofen i Japan verkar kunna rubba bolagets försäljnings- och marginaltillväxt. Köprekommendationen är gjuten.
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv överraskande på onsdagen återigen aktiemarknaden med en starkare rapport än väntat. Bolaget presenterade ett resultat före skatt för det första kvartalet som var 3 procent bättre, tack vare att både rörelsemarginalen och försäljningen var något starkare än väntat. Autoliv är inne i en urstark fas. Bolagets organiska tillväxt var 15 procent i det första kvartalet, vilket ska jämföras med att den globala bilproduktionen steg med 5 procent under kvartalet. Det betyder att det svensk-amerikanska bilsäkerhetsföretaget vann signifikanta marknadsandelar. Nu höjer Autoliv prognosen för hur mycket bolaget ska växa under 2011. Den nya prognosen är att försäljningen ska öka med 15 procent, varv 8 procent organiskt. För tre månader sedan var Autolivs prognos att försäljningen skulle öka med 10 procent och 6 procent organiskt. Dessutom står Autoliv fast vid sin tidigare prognos för rörelsemarginalen för helåret, 11,5 procent. Inför dagens rapport var genomsnittsförväntningen på marknaden att Autolivs rörelsemarginal för helåret skulle bli 10,6 procent, enligt SME Direkt. Att bolaget inte sänkte prognosen för rörelsemarginalen är troligen det främsta styrketecknet i hela rapporten. Autoliv har så god kontroll på sin lönsamhet att prognosen står sig trots ett stort försäljningstapp i Japan, på grund av jordbävningen och skenande råvarukostnader. Autoliv räknar nu med att råvarukostnaderna stiger med 100 miljoner dollar under 2011 jämfört med 2010. Bolagets tidigare prognos var att råvarukostnaderna skulle stiga med 60 miljoner dollar. I delårsrapporten understryker Autoliv att risken i prognoserna nu är större än vanligt till följd av att biltillverkarna kan förändra sina planer om det blir problem med leveransen av komponenter från Asien. Vi bedömer dock att risken för besvikelser är liten, eftersom Autoliv sedan finanskrisen mer än väl uppfyllt sina prognoser. Problemen i Japan medför att den globala bilproduktionen sjunker i det andra kvartalet, men det kompenseras till största delen av en högre produktion under resten av året. Sammantaget förväntas den globala bilproduktionen nu öka med 3 procent under helåret jämfört med 4 procent innan katastrofen i Japan. Vi anser att Autoliv värderas alldeles för lågt beaktat de starka resultat bolaget redovisar gång på gång. Nu är det dessutom uppenbart att analytikernas genomsnittliga prognos för bolagets vinst för helåret 2011 har varit för låg och måste justeras upp, vilket vi framhöll redan i vår senaste analys som publicerade den 1 februari. Enligt SME Direkt räknade analytikerna innan dagens rapport i genomsnitt med en vinst för helåret på 42,60 kronor per aktie. Vi anser att det är rimligt att vinstprognosen nu justeras upp till 46-47 kronor per aktie, baserat på att växelkursen dollar/kronor ligger på 6,11. Om man räknar med en vinst på 46 kronor så handlas Autoliv nu till p/e till 10,3 när aktien står i 474 kronor. Det ska jämföras med att bolaget historiskt har värderats mellan 12 och 14 gånger förväntad vinst för de kommande 12 månaderna. I dagsläget anser vi att det är motiverat att Autoliv som lägst handlas till 12 gånger förväntad vinst för 2011, vilket indikerar en riktkurs på drygt 550 kronor. De viktigaste argumenten för att Autoliv förtjänar en högre värdering är bolagets starka position i Asien, som borgar för att bolaget fortsätter växa snabbare än den globala bilproduktionen, samt att Autolivs stabila höga lönsamhet. Lägg till detta att Autoliv är ett föredöme i transparens till aktiemarknaden - bolaget ger tydliga prognoser som dessutom infrias med råge.Vi rekommenderar köp.
|