Hemmasnickeri

Betrakta min enkla o återkommande statiska analys som huvudsakligen grundas på antagandet att hög o lågkonjunkturer kommer med viss regelbundenhet. 2008 gör jag analysen och antar mht till tidigare utveckling att 2008 är vi nere i en djupare lågkonjunktur och vi får finanskrisen. Jag börjar sälja redan 2007 där man kan skönja förändringen. Klart att många källor ligger till grund men dessa är inte tydliga nog. 2009 kommer en uppgång enligt min statiska modell som kulminerar 2010-11. Mycket riktigt. Grekland, Italien, Spanien står i tur....den monetära unionen ifrågasätts. 2013-14 får vi åter en uppgång om man nu får tro min enkla modell. Inte helt osannolikt mht den tid som krävs för att få en antydan om vart de sydeuropeiska länderna är på väg och hur dessas åtgärder biter. Modellen visar också att vi är på väg ut ur lågkonjunkturen i slutet av 90-talet. Går det nu att förlita sig på den här typen av kurva som ju ändå får anses som en ren spekulation mht till tidigare kunjunkturrörelser. Ja, om man utgår ifrån att detta är en av många modeller som samvarierar dvs handelsstatistik, personal o inköparindex, tyckemyckare o andra skribenters åsikter i SVD, Placera Nu, Aktietidningen med flera. Jag har försökt sammanväga vad jag läst och lekt med kurvan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0