Realistisk förhoppning

Stora förändringar sker runt om i världen vilket manar till skärpt uppmärksamhet om man skall spara i aktier o fonder. Det har skrivits en del om aktieköp kontra obligationer med slutsatser om att aktier är den sparform som ger utdelning på sikt. Själv tror jag att en större egen kunskap och stockpicking kan vara en väg till förräntning. Själv prenumererar jag på Stockpicker o följer deras referensportfölj. Politiskt sker stora förändringar i världen. Obamas senaste tal pekar på en förändring av USA:s långsiktiga utrikespolitik med ett ökat intresse för sydostasien. Det går att föreställa sig att USAs engagemang i mellanöstern får en annorlunda och mindre involverande karaktär. Efter den arabiska våren finns snarare ett engagemang i folkens behov av ökad levnadsstandard.I sydostasien finns ett engagemang i att bromsa en kinesisk militär expansion och trygga olja och farleder. Förtom referensportföljen i Stockpicker har jag en bas i investmentbolag med bl.a Kinnevik o H&M som jag tror på. På fondsidan låter jag Avanza fixa min tillväxtmarknadsportfölj.
Summa summarum har mitt engagemang god riskspridning med medelstora företag, stora svenska företag och fonder i tillväxtmarknad. Tidshorisonten är på 5-10 år med en genomsnittsförväntan på 8 - 10% som realistisk förhoppning.

Kommentarer
Postat av: Snålänningen

Jag tror att sålänge man har sitt sparande utspritt så kommer den osäkra framtiden ändå verka positivt på ens sparande. så får väl hoppas att du når dina mål.

2011-11-21 @ 18:51:08
URL: http://snalanningen.se
Postat av: Anonym

Våra synpunkter stämmer väl överrens. Tack för Din kommentar/Thomas

2011-11-21 @ 23:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0